Od Chanel No 5 preko YSL’s Opium pa sve do Mugler’s Angel pogledajte koji su to kultni parfemi koji su napravili revoluciju u svetskoj beauty i modnoj industriji i koji zbog svog kvaliteta i originalnosti traju i dan danas.
Ljubitelji parfema koji su saznali za nedavnu smrt francuskog hiperkretivnog modnog dizajnera Thierry Mugler su se veoma iznenadili kada su shvatili da su pored njegovih modnih kreacija koristili barem jednom u životu i njegov miris. Muglerov kultni parfem pod nazivom Anđeo ili Angel je bio nešto posebno. Iznenađujući i zabavan , poput njegove odeće – parfem je 1992 godine kada je lansiran napravio pravi olfaktorni šok. 30 godina kasnije on i dalje živi i može se slobodno nazvati svetskim bestselerom.
Muglerova odeća je bila izuzetno skupa, ali je zato njegov miris Anđeo bio dostupan svima. Sredinom 90 – tih godina su ga skoro svi koristili, ali nisu toliko na njega obraćali pažnju jer su neke druge modne marke parfema dominirale tada ovom granom beauty industrije.
Olivier Cresp i Yves de Chiris tvorci parfema Angle su inspiraciju pronašli u Muglerovom detinjstvu koje su obeležile česte posete luno parku.Note pralina, bergamota i vanile su se udružile na plesnom podijumu koji je činila drvena pačulija. Ovaj miris je bio pravo osveženje za čula. Sadržao je u sebi nešto očaravajuće, intrigantno, živahno, kompleksno, slatko , ali neopterećujuće tako da su ga devojke najpre primetile, a zatim i momci. Otprilike 1995 godine na skoro samom ulazi u restorane i kafiće mogli ste da osetite ovaj miris. Toliko je bio dominantan i sve prisutan.
A bočica, i dalje jedna od najistaknutijih na tržištu je sigurno doprinosila njegovoj prodaji, plavo staklo u obliku zvezde. Inače kada je Mugler imao oko 20 godina i kada je tek počeo da se bavi dizajnom gatara mu je u dlanu videla oblik zvezde. Rekla mu je da je to znak uspeha koji treba da ugradi u svoj rad jer će mu doneti sreću. I tako je i bilo. Danas je doba organskih i ekoloških proizvoda. Međutim, mirisi na bazi ruže, jasmina i bergamota su se koristili još pre 5000 godina u Starom Egiptu, ali su i dan danas jedni od najpopularnijih.
U znak sećanja na Muglera, pored njegovog mirisa „Angle“, pogledajte koja su to još pet parfema koja su prošla test vremena i koja se samim tim mogu nazvati kultnim ili vanvremenskim.
1.Jicky – Aime Guerlain, 1889
Mnogi za početak moderne industrije parfema smatraju 1890- te godine. Tada su dva francuska hemičara izdvojila glavno jedinjenje arome iz ulja cimeta. To jedinjenje je poznato pod nazivom molekul cinamaldehid. Taj značajan napredak je najavio dolazak sintetike, odnosno hemijskih kopija prirodnih sastojaka. Ubrzo su izdvojeni molekuli iz zumbula, vanile, bergamota, lavande, mente, jasmina i ruže. Sve do tada parfemi su se dobijali iz prave i veoma retke supstance koja se mogla naći u cveću, lišću, kori ili ulju. Prema najstarijim zapisima u Kini su se 4500 godina pre nove ere mirisi dobijali paljenjem mirisnog tamjana. Složeni tamjan pod nazivom Kifi se koristio u Starom Egiptu na dvoru pre 3000 godina i to uglavnom u verske i medicinske svrhe. Recept za ovaj miris se danas može videti u hijeroglifima na zidu hrama Edfu. Delikatni parfem ruže je u 10 veku stvorio arapski lekar Avicena koji je izumeo destilaciju parom. Mirisi su tada bili retki, dragoceni, skupi i namenjeni samo bogatima.
Jedan od najtalentovanijih hemičara koji je znao da barata sintetičkim jedinjenjima je bio Aime Guerlain. On je koristio vanilu, limun, bergamot, lavandu, mentu, verbenu i slatki majoran u kombinaciji sa uljem mošusa kao fiksatorom da bi dočarao uzvišenu senzualnost Jicky parfema. Kasnije je sličnu formulu primenio i na miris Shalimar.
2.Kultni parfemi – Parfums de Rosine – Paul Poiret, 1911
Ovo je bio prvi dizajnerski miris koji je kreirao tada poznati pariški modni dizajner Paul Poiret. Inspiraciju je pronašao u raskoši arapskih legendi kao što je „ Hiljadu i jedna noć“. Miris je poznat i po nazivu „Le Magnifique“ koji je dobio po Sulejmanu Veličanstvenom. Mirisi Nuits de Chine i L’Etrange Fleur su postali veoma popularni još tokom njegovog života. Lagani i delikatni inspirisani svilenim i šifonskim kimonima, harem pantalonama i turbanom koji su bili mnogo opušteniji i jednostavniji od tada nošenih u Parizu krutih korseta i toaleta. Njegova elegantna mala parfimerija još uvek postoji u blizini Luvra u Parizu.
3.Chanel No 5 – Gabrielle Chanel, 1921
Dok je bila na odmoru na jugu Francuske u blizini Grasa gde su uzgajane ruže, lavande i jasmin mlada kreatorka Gabrielle Chanel je upoznala Ernest Beaux čoveka koji je kao parfemista radio na ruskom dvoru. Nije ni slutila da će upravo on biti taj koji će kreirati parfem za modernu ženu koja je nosila njene upečatljive, ležerne i elegantne kreacije. Od 10 uzoraka mirisa koje je on kreirao Gabrijelin favorit je bio broj 5 ili „number 5“. Jasmin, ruža, vanila i sandalovina su bili njegovi glavni sastojci zajedno sa aldehidima koji su 10 puta više stavljeni od onoga što je Beaux želeo. To je očigledno bila greška asistenata tokom mešanja. Međutim, zahvaljujući ovoj grešci Chanel no 5 je poseban. Upravo su aldehidi ti koji „ izbacuju miris iz bočice“.
4.Kultni parfemi – Opium – YSL, 1977
Jedan od najpoznatijih blistavih mirisa koji su svi nosili tokom 80 – tih. Suncem ogrejan, senzualan, začinjen i dugotrajan. Opium je sastavljen od cvetnih nota mandarine, šljive, karanfilića, jasmina, ruže, đurđevka, kedra, mošusa i pačulija. U Njujorku je žurka povodom lansiranja ovog parfema održana na luksuznom brodu „The Peking“ koji je iznajmljen iz muzeja „South Street Seaport“ i koji je bio ukrašen belim orhidejama i crveno zlatnim banerima koji su bili u skladu sa ambalažom parfema. Zbog takvog performansa Kinezi su tražili da se Yves Saint Laurent izvini kineskom narodu jer nije poštovao „ kinesku istoriju“. Možda je i taj sudski postupak i cela halabuka oko njega pomogla da se ovaj miris brže probije i postane glavna zvezda u industriji parfema.
5.Sauvage – Dior, 2015 – Kultni parfemi
Na listi se nalazi i jedan muški parfem koji je kreirao Diorov parfemista Francois Demachy. Kao inspiracija mu je poslužila pustinja u sumraku. Ovaj muški miris je drvenasta, zadimljena, suptilna kreacija koja je uspela da preživi publicitet vezan za sudski spor koji se odnosi na njegovo zaštitno lice „Johnny Depp“. Prema poslednjim podacima ovo je jedan od najprodavanijih mirisa na svetu. To govori o tome da muškarci umeju i te kako da prepoznaju dobre mirise i samim tim stvore svoje mirisne navike.