Naučno je dokazano da boje imaju veliki uticaj na podsvest ljudi. Mogu da ih motivišu, smire, pokrenu pa čak i demorališu. Zbog toga je veoma bitno poznavati osnovno značenje  i simboliku svake boje kako biste mogli da ih na najbolji način iskoristite u promociji svojih proizvoda  ili usluga.sihologija boja je nauka koja proučava uticaj boja na ljudske emocije i reakcije. Zahvaljujući ovoj nauci mi danas možemo lakše koristiti boje kao deo neverbalne komunikacije. Pogledajte koje su najbitnije karakteristike i značenje osam glavnih boja.

Crvena

Crvena je boja vatre i krvi i simbolizuje energiju, rat, opasnost, snagu, moć, položaj kao i strast, ljubav i želju. Crvena se smatra emotivno veoma intenzivnom bojom jer dokazano ubrzava metabolizam, disanje i podiže krvni pritisak. Ima veliku vidljivost pa se zato nalazi na semaforima, saobraćajnim znacima i protiv požarnoj opremi. U heraldici ( nauka o grbovima) simbolizuje hrabrost. Prisutna je i na mnogim nacionalnim zastavama.

Ako želite da tekst ili sliku izbacite u prvi plan onda je obavezno obeležite crvenom bojom. Crvena motiviše ljude da brzo donose odluke i zato predstavlja savršenu boju za „Buy Now“ ili „ Click Here“ dugmiće na banerima i sajtovima. U oglasima se crvena često koristi da bi istakla erotska osećanja ( crvene usne, crveni nokti, crvena kosa ili haljina…). Povezana je sa energijom i zbog toga je obično glavna boja na promocijama pića, automobila, sportske opreme i sportskih aktivnosti.

Svetlo – crvena boja predstavlja uživanje, seksualnost, strast, osetljivost i ljubav. Roze simbolizuje romantiku, ljubav i prijateljstvo. Označava ženske kvalitete i opsesije. Tamno – crvena je povezana sa žarom, voljom, besom, ljutnjom, liderstvom, hrabrošću, čežnjom, pakosti i gnevom.  Braon označava stabilnost i muške kvalitete. Dok se crvenkasto- braon vezuje za uspehe i padove.

 

 

Narandžasta

Narandžasta boja kombinuje energiju crvene sa srećom žute boje. Zato je obično i vezujemo za radost, sunce i tropske predele. Ova boja predstavlja entuzijazam, fascinaciju, sreću, kreativnost, odlučnost, privlačnost, uspeh, ohrabrenje i stimulaciju.

Ljudskom oku narandžasta izgleda kao jako vruća boja i zato daje osećaj topline. Ipak nije toliko agresivna kao crvena. Povećava dotok kiseonika do mozga, okrepljuje organizam i stimuliše mentalne aktivnosti. Vrlo je prihvaćena među mladim ljudima. Kao boja pomorandže povezana je sa zdravom hranom i stimuliše apetit. Narandžasta je boja jeseni i berbe. U heraldici simbolizuje snagu i izdržljivost. Ima veliku vidljivost pa se zato koristi da privuče pažnju na najvažnije elemente određenog dizajna.  Efikasna je za promofisanje prehrambrenih proizvoda i igračaka.

Tamno – narandžasta može da znači prevaru i nepoverenje. Crveno- narandžasta odgovara želji, seksualnoj strasti, zadovoljstvu, dominaciji, agresiji i žeđi za akcijom. Boja zlata označava prestiž, osvetljenje, mudrost i bogatstvo. Zlato često simbolizuje visok kvalitet.

Žuta

Žuta je boja sunca. Povezana je sa radošću, srećom, intelektom i energijom. Podstiče zagrevanje, mentalnu aktivnost i pokretljivost mišića. Često se vezuje i za hranu. Svetlo, čisto žuta izaziva pažnju pa su zato i taksi vozila obično u ovoj boji. Previše žute može da ima uznemiravajući efekat jer je dokazano da bebe više plaču kada se nalaze u potpuno žutoj prostoriji. Na crnoj pozadini žuta se primeti pre ostalih boja i zato se koristi za izdavanje upozorenja. U heraldici ova boja označava čast i lojalnost. U poslednje vreme se žuta povezuje sa kukavičlukom.

Žuta se pre svega koristi da bi izazvala prijatna i vesela osećanja. Dobra je u promovisanju dečijih proizvoda. Takođe kao i narandžasta se koristi da privuče pažnju na najbitniji detalj nekog dizajna. Za muškarce je žuta boja isuviše lepršava i detinjasta pa zato oni izbegavaju da kupuju skupe proizvode, odela ili automobile u ovoj boji. Ako želite da izgledate stabilno i sigurno onda izbegavajte ovu boju jer reflektuje poptuno suprotne osečaje , a to su nesigurnost i opuštenost.

Svetlo- žuta ima tendenciju da se stopi sa belom bojom i zato joj je potrebna neka tamnija boja da bi je istakla.Nijanse žute su vizuelno neprivlačne jer gube vedrinu i postaju zaprljane. Prljavo- žuta označava oprez, propadanje, bolest i ljubomoru. Svetlo- žuta se vezuje za intelekt, svežinu i radost.

Zelena

Zelena je boja prirode. Simbolizuje rast, harmoniju, svežinu i plodnost. Na emotivnom planu označava sigurnost, dok se tamno zelena povezuje sa novcem. Zelena boja ima lekovitu moć. To je najmirnija i najprijatnija boja za ljudsko oko koja može i da poboljša vid. Zelena označava stabilnost i izdržljivost. Ponekad ukazuje na nedostatak iskustva kao na primer „zeleni“ se obično koristi kao naziv za početnika. U heraldici označava razvoj i nadu. Zelena za razliku od crvene znači sigurnost. To je boja slobodnog prolaza u saobraćaju.

S’obzirom da označava sigurnost zelena se koristi u reklamiranju lekova, medicinskih proizvoda, lekovitih čajeva i zdrave hrane. Tamno zelena asocira na novac, finansije, bankarstvo i berzu.

Tamno – zelena simbolizuje ambiciju, pohlepu i ljubomoru. Žuto-zelena ukazuje na bolest, kukavičluk, razdor i ljubomoru. Akva je povezana sa emotivnim isceljenjem i zaštitom. Maslinasto zelena je tradicionalno boja mira.

Plava

Plava je boja neba i mira. Vezuje se za dubinu i stabilnost i zato simbolizuje poverenje, odanost, mudrost, samopouzdanje, inteligenciju, veru, istinu i raj. Plava se smatra korisnom za um i telo. Usporava metabolizam i proizvodi umirujuće dejstvo. Snažno je povezana sa spokojem i smirenošću. U heraldici koristi se kao simbol pobožnosti i iskrenosti.

Možete koristiti plavu za promociju proizvoda i usluga koje se odnose na čistoću ( filtera za prečišćavanje vode), na vazduh i nebo( avioni, aerodromi, klima uređaji), vodu i more( putovanja na more, mineralnu vodu). Za razliku od emotivno toplih boja kao što su crvena, narandžasta i žuta, plava je povezana sa svešću i intelektom. Koristi se za prikazivanje preciznosti na proizvodima visoke tehnologije.

Plava je boja muškog roda pa je zato dobro  prihvaćena među muškarcima. To je boja dubine, stručnosti i stabilnosti i predstavlja najomiljeniju boju u Američkim kompanijama.

Ne koristite plavu u promociji hrane i kuvanja jer suzbija apetit. Kada se koristi u kombinaciji sa toplim bojama kao što su žuta ili crvena deluje veoma uticajno. Na primer plavo-žuto-crvena predstavlja idealnu kombinaciju boja za prikazivanje super heroja. Svetlo- plava je povezana sa zdravljem, isceljenjem, smirenošću, razumevanjem i mekoćom. Tamno – plava simbolizuje znanje, moć, integritet i ozbiljnost.

Ljubičasta

Ljubičasta boja kombinuje stabilnost plave sa energijom crvene. Asocira na kraljevsku porodicu pa samim tim simbolizuje moć, plemenitost, luksuz i ambiciju. Često prenosi poruke o bogatstvu i ekstravaganciji. Takođe se vezuje za mudrost, dostojanstvo, nezavisnost, kreativnost, misteriju i magiju. Prema istraživanjima skoro 75% dece će pre izabrati ljubičastu neko ostale boje. Ovo je veoma retka boja u prirodi pa se zato smatra veštačkom.

Svetlo –  ljubičasta je dobar izbor za žensku odeću. Ovu boju možete koristiti u promociji dečijih proizvoda. Svetlo ljubičasta izaziva romantična i nostalgična osećanja. Tamno –  ljubičasta se vezuje za tamu i tužna osećanja. Dokazano je da može izazvati frustracije.

Značenje boja

infografika - boje

 

Bela

Bela asocira na svetlost, dobrotu, nevinost i čistoću. Smatra se bojom savršenstva. Bela takođe znači sigurnost, iskrenost i odanost. Za razliku od crne obično ima pozitivnu konotaciju. Predstavlja uspešan početak, a u heraldici veru i čistotu.

Bela je boja snega i hladnoće. Može se koristiti za prikazivanje jednostavnosti u upotrebi proizvoda visoke tehnologije. Anđeli su obučeni u belo pa se zato ova boja koristi za promofisanje dobrotvornih organizacija, bolnica, lekara, veterinara. Simbol je sigurnosti pa se zato upotrebljava u promociji medicinskih proizvoda. Bela boja asocira na malu težinu, niskokaloričnu hranu i mlečne proizvode.

 

Crna

Crna je povezana sa snagom, elegancijom, formalnošću, smrću, zlom i misterijom. Radi se o tajanstvenoj boji straha od nepoznatog. Ima negativnu konotaciju ( crna lista, crni humor…). Crna simbolizuje snagu i autoritet i smatra se formalnom, elegantnom i prestižnom bojom ( crna kravata, crni Mercedes…). U heraldici je simbol žalosti.

Crna daje osećaj za perspektivu i dubinu, ali u daljini smanjuje čitljivost. Crno odelo ili haljina mogu učiniti da izgledate mršavije. Prilikom projektovanja za potrebe galerije umetnosti ili fotografije možete koristiti crnu ili sivu pozadinu da biste istakli druge boje. Crna izgleda lepo u kombinaciji sa svetlijim bojama. Sa crvenom ili narandžastom predstavlja moćnu kombinaciju.

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име